Ikuo Inada Exhibition
Lay Your Hands On Me
|
|
FUMA Contemporary Tokyo|文京アートは、稲田侑峰・木彫展「君の手を僕に預けて」を開催いたします。
稲田侑峰(1986年、兵庫県生まれ)は、2007年に東京藝術大学美術学部彫刻科に入学、2015年に同大学 大学院美術研究科博士後期課程彫刻領域を修了しました。現在、彫刻家として独自の作風で国内外から注目を集めています。学生時代から一貫して人物をモチーフとした作品を制作しており、その人物像は、パーカーやスウェット、布団、枕といったプライベートな空間で用いられる身近なアイテムに包まれています。この表現により、国籍や性別、年齢といった属性を超え、個人的でありながら普遍的な世界観を生み出しています。さらに、稲田の作品においては無彩色の彫刻が特徴であり、彫りの強弱による陰影のみで形を描き出しています。布の柔らかな流れやシワにはバロック期の彫刻の影響が見られる一方、均整の取れた人体表現にはルネサンス彫刻の影響が感じられます。これらを石ではなく、ぬくもりと儚さを感じさせる木を用いて表現することで、独自の質感と存在感を持つ作品を生み出しています。
FUMA Contemporary Tokyo|BUNKYO ART is pleased to present “Lay Your Hands On Me,” an exhibition of wood sculptures by Ikuo Inada.
Ikuo Inada (b. 1986, Hyogo, Japan) entered the Department of Sculpture, Faculty of Fine Arts, Tokyo University of the Arts in 2007 and completed the doctoral program in sculpture at the university's Graduate School of Fine Arts in 2015. Currently, he is attracting attention both domestically and internationally as a sculptor for his unique style.
Since his student days, he has consistently used human figures as motifs in his works, and these figures are wrapped in familiar items used in private spaces, such as hoodies, sweatshirts, duvets and pillows. This expression transcends attributes such as nationality, gender, and age, creating a personal yet universal worldview.
Furthermore, Inada's works are characterized by colorless sculpture, in which forms are depicted only by the shadows created by the strength of the carving. The soft flow and wrinkles of the cloth show the influence of Baroque sculpture, while the well-proportioned expression of the human body shows the influence of Renaissance sculpture. By using wood, which evokes warmth and fragility, rather than stone, to express these elements, the artist has created works with a unique texture and presence.
【Artist Bio】
会期 | Dates
2025/1/10 Fri. - 1/25 Sat. 12:00-19:00
日月休|Closed Sun./Mon.
*作家在廊日 1/10 Fri., 1/25 Sat. 12:00-19:00
※作家の在廊日時は予告なく変更になる可能性がございます。予めご了承ください。
会場 | Venue
FUMA Contemporary Tokyo
〒104-0042 東京都中央区入船1-3-9長﨑ビル9F
9F, Nagasaki Bldg., 1-3-9 Irifune, Chuo-ku, Tokyo, 104-0042 JAPAN
|
|
【Artist Statement】
Fuma Contemporary Tokyoでの初個展を、「君の手を僕に預けて」と題しました。
私は学生時代から一貫して人物をモチーフとした作品を制作しています。それは、ひとえに「人間の存在への興味」から始まったものです。身近な存在である自分の内面を起点とした作品を経て、近年では「自己と他者の距離」や「社会の中での人の変化」へと興味が移りつつあります。
個展名と同タイトルの出品作《君の手を僕に預けて》では、羽毛布団を抱きしめる人物像を表現しました。この羽毛布団は、私が「美しい」と感じるフォルムではありません。形が唐突に切り替わったり、量のバランスが不安定であったりと、従来の作品では取り入れることのなかった立体としてのアンバランスさをあえて採用しました。このような不確かさを抱きしめる人物像が、作品構成の要となっています。
私は、自分が培ってきた彫刻感や物の見方とは異なる土台を起点に、いつもとは違う過程を経験することで、これまでとは異なる何かを見つけたいと考えました。新たな道筋を見出すべく制作に取り組みました。その新たな道筋が何なのか、まだ明確には言語化できておらず、提示できるような答えも出ていません。ただ、「君の手を僕に預けて」というタイトルに込めた思いを、作品を通じて感じ取っていただければ幸いです。
【Artist Statement】
I have titled my first solo exhibition at FUMA Contemporary Tokyo as
"Lay Your Hands On Me."
Since my student days, I have been consistently creating works with human figures as motifs. This began with "an interest in human existence." After starting from my own inner world, which is familiar to me, in recent years, my interest has shifted to "the distance between self and others" and "changes of people within a society."
In "Lay Your Hands On Me," a work with the same title as that of the exhibition, I sculpted a figure embracing a down quilt. This down quilt does not have a form that I find "beautiful." I dared to adopt an imbalance as a three-dimensional object that I have not incorporated in my previous works, such as an abrupt change of shape and an unstable balance of volume. The figure embracing such uncertainty is the key to the composition of this work.
I wanted to find something different by experiencing an unusual process, starting from a foundation that was different from the sculptural sense and perspective of things I had cultivated. I worked on my production this time in order to find a new path.
I have not yet been able to clearly verbalize what that new path is, and I do not have an answer that I can offer. However, I hope that you will be able to sense through my works the feelings I have put into the title "Lay Your Hands On Me."
|
|
|
|